2019. március 17., vasárnap

Mi köze az alaptermészetnek az alváshoz?


Genetikai hatása van annak, ahogy az egyének reagálnak a körülöttük lévő világra. 

Ezt az első és legtermészetesebb választ nevezzük alaptermészetnek. 


Néhány egyén a természetüknél fogva, könnyebben izgatottá válik. 

Amikor meglepődik, vagy egy aktuális fenyegetettséggel néz szemben, megijednek, a szívverésük és pulzusuk felgyorsul, vérnyomásuk nő, a stressz hormonok megemelkednek és a jobb agyféltekében megnő az aktivitás szintje. Ezért, több energiába és képességbe kerül mérsékelni reakciójukat és lenyugtatni magukat. 

Más személyek pedig megfelejtkeznek ugyan arról az eseményről.

 Az ő válaszuk visszafogott és sokkal könnyebb kezelni.


 Ezeket az érzékenységben fellépő különbségeket, a központi idegrendszer szabályozhatja. 


Egy gyermek, aki alaptermészetileg érzékeny, nem csupán konstatálja az összes látványt, hangot és szagot maga körül, hanem környezetének feszültség szintjével is tisztában van, kénytelen szelektálni az információkat, és eldönteni, mit jelentenek.

Azt mondani neki, hogy hagyja figyelmen kívül a furcsa szagokat, vagy az új öblítőt a párnahuzatán, olyan, mintha azt mondanák neked, hogy hagyd figyelmen kívül az embert, aki épp tűket szurkál bőrödbe. 

Nem képes erre, -még akkor sem, ha szeretné, szüksége van rád, hogy segítsd őt megszüntetni az érzést, vagy ha ez lehetetlen, taníts neki túlélő stratégiákat.


Ezen a képen élénk fiam van kb. 2 évesen, ahogy eső után muszáj volt neki mozognia, és persze cipelnie a kis utánfutóban a farönköket.



2019. március 16., szombat

Te vagy a változás kulcsa - hogy aludhasson a gyerek!



Amikor Thomas és Chess elkezdte a munkát (Kurcinka az ő munkájuk alapján kezdte módszerét kifejleszteni), az uralkodó nézet az volt abban az időben, hogy üres lappal érkeznek a gyerekek. A személyiségüket a nevelés határozza meg. Szoptatás, vagy tápszerezés különbséget okoz.
Ezzel szemben Chess és Thomas, maguk is szülők ként, gyorsan rájöttek, hogy túl sok mindenben a csak szoptatás megközelítés nem magyarázza meg a különbségeket, amiket megfigyeltek otthon és pácienseiknél. 
Amíg a gének biztosítják, hogyan fog szervezetünk reagálni, a környezet nyújtja a lehetőségeket a képességek megtanulására, hogy kezeljük a reakcióinkat. Gyengéd támogatással és gyakorlással, megnöveled gyermeked megbirkózási kapacitását és képességét. 
Nem tudod megváltoztatni gyermeked alaptermészetét, de nagy változást tudsz előidézni:
  • Te vagy az, aki felismered, hogy a heves gyereknek szüksége van lenyugtatni és lecsendesíteni magát. 
  • Te vagy az, aki nyújtod a gyengéd lazítás lehetőségét, így el tud aludni, aki tulajdonképpen megtanítja neki, hogyan nyugtassa le magát. 


Ez egy folyamat, ami időbe telik, azonban, ahogy nyújtod számára a rendszert és képességeket, amire szüksége van, sokkal ellazultabb lesz és jobban fog aludni. Minél többet alszik, sokkal jobban fog alkalmazkodni és sokkal nyitottabb lesz útmutatásodra.


2019. március 10., vasárnap

Mire jók a napirendi célok?


A jó dolog a napirendi célok felállításában, hogy ad számodra egy támpontot, amin továbbhaladhatsz. 


Például:


Ha tudod, hogy szeretnéd elérni a 8.30-as lefekvési időt, könnyebb erre emlékezni.- És amikor azt választod, hogy a második sportfoglalkozásra is beíratod őt, nem fogsz lelkiismeretfurdalást érezni, tudva, hogy olyan napirendet választasz gyermeked számára, amiben van sport és az alvás is fontos.

Amennyiben családod számára újdonság a napirend követése, ne bátortalanodj el, ha 2-3 hétbe is beletelik, mire hasznossá válnak a változások számotokra. 


A biológiai órát állítod át. 

Lassan mozdul, de változik. Észre fogsz venni különbséget, hogy az egyes családtagok hogyan alkalmazkodnak a menetrendhez. Ezért itt az ideje, hogy beszéljünk az alaptermészetekről.

2019. március 3., vasárnap

Az alvás fontossága a napirendben:


Nem könnyű az alvást első sorba helyezni!

Leginkább akkor, amikor rájössz, hogy gyermeked alvásideje telibe találja a kedvenc a Ringatót, vagy hogy a totyogód alvásideje pont akkor kezdődik, amikor a nővérének úszni kéne menni. 

Amennyiben az ilyesmi heti egyszer fordul elő, folytasd a kísérletezést!

Tedd meg az összes többi változtatást, hogy beállítsd a biológiai órát, és nézd meg, hogy az az egy este, vagy délután mindent összekuszál-e. 
Amennyiben igen, meg kell fontolnod, hogy  más időbeosztást alakíts ki, például szombat reggel elmenni oda szerda este helyett. 
Vagy, ha közel van az esemény vége és gyermeked alvásidejének kezdete, megteheted, hogy finoman hozzáigazítod gyermeked napirendjét, hogy passzoljon ehhez az eseményhez. 
Tudsz szervezni telekocsit a nagynak, vagy egy bébiszittert a kicsinek, hogy amíg alszik te el tudd vinni a nagyobbat az órájára. 

És még egyszer, meg tudod nézni a napirend kezdetét, és felismerheted, hogy ez a bizonyos eseményt inkább elhagynád most. 

A választás mindig a te kezedben van. A kulcs az, hogy elgondolkozol az alváson, tervezd meg, és elsőbbség ként kezeld.







2019. február 24., vasárnap

Még mindig a testmozgás és alvás viszonya:

Viszont mi van akkor, ha olyan helyen élsz, ahol -14 fok van januári reggeleken, vagy , ahol túl meleg van, hogy kimenjetek a levegőre nyári délutánokon. 

A kulcs az, hogy tudatosan gondolkodni kell mozgási lehetőségeken állandó jelleggel.  

Kutass fel  játékboltokban olyan eszközöket, amik mozgásra buzdítanak, mint például 

  • egy kis trambulint, 
  • fit labdát, 
  • vagy egy benti mászókát.

 Biztosíts „nehéz fizikai” munkát:

  •  mint ásás, 
  • kocsi tolást, 
  • talicskázást egy kézzel a szobán keresztül, 
  • könyveket felcipelni az emeletre, 
  • vagy hegyet mászni. 

A torna, ami ismétlődő mozgást tartalmaz, mint a forgás, séta, futás, vagy biciklizés, különösen nyugtat és csendesít.

Emlékezz, hogy a torna felemeli a testhőmérsékletet, így ennek be kell fejeződnie legkésőbb 3 órával az előtt, hogy gyermekednek szeretnéd, hogy elaludjon. 


2019. február 17., vasárnap

A testmozgás és az alvás közti összefüggésről még egyszer!


A gyakorlat dupla hasznot hoz:

 Amikor eljön az ideje a biológiai óra beállításának,
 a megfelelő időben végzett testmozgás világosan megmondja az agynak, hogy itt az idő ébren lenni, 

és egészséges módon fárasztja le a testet. 

Hordoz egy plusz hozadékot, azzal:


  • hogy csökkenti a feszültséget, 
  • és hogyha rendszeresen teszed, edzetté teszi a tornázót, 
  • ellenállóba teszi 
  • és jobb lesz a stressz kezelésében. 

Így nagyon fontos megbizonyosodni róla, hogy gyermeked eleget mozog-e a nap során. 

A mozgás már csecsemőknél elkezdhető:


  •  Amikor megfürdeted gyermekedet, engedj neki elég időt, hogy paskolja a vizet. 
  • A helyett, hogy engednéd őt ülni egy műanyag hordozóban, ami korlátozza őt, tedd le egy takaróra a földre. 
  • Amennyiben van szőnyeg a lépcsőn, helyezd a rácsot a 3. fokra, és engedd számára a mászást.


Biztasd az idősebb gyerkőcöt:

Menjen ki a levegőre és mozogjon. 





2019. február 10., vasárnap

A fények szerepe az alvásban


Az anyatermészet azért hozta létre a naplementét, hogy jelezze nekünk, hogy a napnak vége van. Az elektromos világítás felfedezésének köszönhetően, figyelmen kívül hagyhatjuk ezt a jelet. Viszont, ha azt szeretnéd, hogy gyermeked könnyebben aludjon el, kezd el a fényeket halványítani este.  

A nyár során, amikor a sötétség nagyon későn érkezik, és a reggeli fény nagyon korán, használj sötétítőket, hogy gyermeked, hogy segítse gyermeked testével tudatni, itt az ideje „átkapcsolni” az alvásba.