2018. december 9., vasárnap

A lefekvési idő meghatározása:


A lefekvési idő az az idő:

Amikor el kell kezdened segíteni gyermekednek, hogy 
  • felvegye a pizsamáját, 
  • kapjon kis harapnivalót (Magyarországon ez nem szokás, pedig a túlzott éjszakai inzulintermelést gátolja meg –inzulin rezisztensként tapasztaltam meg jótékony hatását) , megmossa a fogát, 
  • elmenjen WC-re, 
  • megfürödjön, 
  • kiválasszon könyveket, 
  • mese olvasás,
  • és ha szükséges, megkapja az utolsó nyugtató masszázs, 
  • agy a nap történéseinek elmesélése. 

Szeretnél majd elég időt hagyni a szokásokhoz, hogy ne érezd magad sürgetve. Különben akaratodon kívül feszültséget hozol létre, amikor próbálod segíteni gyermekedet, hogy ellazuljon eléggé az alváshoz. 
Néhány gyerek gyorsan túljut ezen az átmeneten, és elegendő számára csupán 30 perc. Másoknak egy vagy akár másfél órára is szükségük van. 





2018. december 2., vasárnap

Mik a túl fáradtság jelei?



Néha legnagyobb erőfeszítésed ellenére kihagyod gyermeked „ablakát”. Tudni fogod, mivel túl-fáradtság okozta viselkedés jön elő rajta.

Amikor 
  • gyermeked sír, 
  • őrjöngős játékba kezd, 
  • agresszívvá, 
  • vagy meggondolatlanná válik, 
  • elkezd feleselni,
  • túlzott reakciók, 
  • vagy nem elégszik meg semmivel akár mit csinálsz, 

az „ablakát” már elkerülte. 

Vagy, ha visítozva rohangál a lakásban, egyre jobban túlpörögve, az energia második hulláma elragadta őt és hajtja előre őt az éjszakába. 

Nem csak a gyerekeknek van „ablaka” az alváshoz, a felnőtteknek is!

Megjegyezve sajátodat és megbecsülve, ahelyett, hogy egy újabb feladatot fejeznél be, vagy még egy telefont elintézel, varázsütésre megszünteti a konfliktust gyermekeddel – mivel te is meg fogod kapni a pihenést, amire szükséged van.


2018. november 25., vasárnap

Hogyan ismered fel az "ablakot" azaz, az álmosság vagyis, mikor jön el az altatás ideje


Van olyan sűrűn előforduló időpont, amikor gyorsan elalszik délután és este? 


Amennyiben nincs egyértelmű minta, meg tudod határozni gyermeked alváshoz szükséges „ablakát” a délutáni alvás idején. Küszöböld ki az intézni valókat és a programokat.  Helyette otthon szervezz tevékenységeket az udvaron, vagy a közeli parkban. Majd figyelmesen hallgass és nézz. Tehát hogy néznek ki ezek a jelek?  Itt van néhány példa:

Legyen ez akár 

  • egy hatalmas ásítás, 
  • lecsukódó szemhéjak, 
  • nem tudja mi zajlik körülötte, 
  • gyermeked lélegzetvétele megváltozik, 
  • vagy hirtelen elveszti a koordinációs képességét, 

gyermeked meg fogja mutatni az „ablakát”. 

Abban a pillanatban, amikor észleled jeleit, kezd el az alváshoz való készülődést!

A kihívás az, amikor az „ablak” ideje alkalmatlan időben  jön elő

Megváltoztatva a gyakorlatot vagy egy napközbeni alvás hozzáadása segíthet, hogy hozzáigazítsd gyermeked ablakát, hogy illeszkedjen a családi napirendhez.
 De néha a családnak szintén igazodni kell egy keveset a gyerkőchöz. 
Tudni fogod, amikor megtalálod gyermeked „ablakát” az alváshoz, mivel sokkal könnyebb lesz számára az elalvás.


2018. november 18., vasárnap

Mit keres egy ablak az alvás témánál?



Ha sikerül elkapnod az „ablakot” lehetővé teszi gyermeked számára, hogy elaludjon!

Gyermeked „ablaka” az alváshoz az a pillanat, amikor az anyatermészet azt súgja neki, hogy itt az idő „átkapcsolnia” alvásba

Amikor észreveszed és megfelelően reagálsz rá, gyermeked perceken belül elalszik. 

  • Van néhány gyerek, aki megkönnyíti ezt számodra. Az alvás iránti vágyuk annyira erős, megsúgják neked, hogy fáradtak. 
  • Más gyerekek viszont,  nem fogják elárulni, vagyis még nem, de mutatnak jeleket, amiket könnyű felismerni. 

Néhány gyerek jelei nagyon finomak. 

Ha ez az oka gyermekednél, nagyon alaposan oda kell figyelni, de a jelek ott vannak, gyakran viszont 15-20 percig vannak jelen csupán
Azoknál a gyerekeknél, ha kihagyod az „ablakot” szervezetük azonnal visszanyeri az energiáját. 

Ez a következő  legkevesebb 45 perctől másfél óráig terjedő időszakban lesz így a következő alváshoz vezető „ablakig” , és aztán mivel túlfáradtak, valószínűleg nehezebb lesz átváltani alvásba.


2018. november 11., vasárnap

Miért érdemes naplózni az alvást?




Ha átnézed gyermeked alvásnaplóját, és észleled, hogy gyermeked sokkal kevesebbet alszik, mint az életkorának megfelelő átlagos alvásmennyiség (például egy nagycsoportos 8,5 órát vagy 9 órát alszik éjjel), nagyon valószínű, hogy komoly alváshiányban szenved. 

Annyira fáradt, hogy aludni sem tud. 

Ahelyett, hogy azt gondolod, kevesebb alvásra van szüksége, mint a testvérének, használd az átlagos alvásmennyiséget, ami az életkorának ajánlott, hogy meghatározd a cél alvási idejét. Ez egy jó kezdet. Finomhangolhatod majd, ahogy dolgozol gyermekeddel.

Az átlagos alvásnapló az csupán egy átlag. Segít neked felismerni a várthoz közel álló helyzetet, amivel dolgod van, de szükség van a finomhangolásra, hogy passzoljon gyermekedhez. 
Ha közelről figyeled, gyermeked a végén megmutatja neked, amikor megtaláltad az igazi alvás idejét, 
Az által, hogy gyorsabban alszik el, többet alszik, és sokkal jobbá válik a viselkedése. 
A kulcs az, hogy meg kell keresned az alvás „ablakát”. Hogy mi ez? Jövő héten elárulom.


2018. november 4., vasárnap

Mikor aludjon el a gyerek?



A következő lépés meghatározni az alvásidőt:

Az alvásidő nem egyenlő a lefekvési idővel. 
Az alvásidő az a pillanat, amikor gyermeked elalszik. 
A lefekvési idő az, amikor elkezded az ágyba készülődés folyamatát és a végső ellazulás az alvás idő előtt. 

 A biológiai óra beállításának tervében, az alvás időt és a lefekvési időt úgy határozzuk meg, hogy arra fókuszálunk, mennyi alvásidőre van ténylegesen szüksége gyermekednek.



2018. október 28., vasárnap

Befolyásolhatod az iskolakezdés idejét, ha bagoly típusú gyermeked van?


Szintén genetikai alapja van a gyermekeknél, akik éjjeli baglyok. 
Gyerekek, akik szeretnek sokáig fent maradni, és későig aludni a biológiai óra különleges változatával bírnak. Egy kora reggel induló  napirend ellentétes természetes  biológiai órájával. 

Még következetesebben kell fenntartanod a reggeli ébredési időket, azért, hogy a napirendet tarthassa. 

Ahelyett, hogy harcolnál az éjszakai baglyok természetes biológiai órájával, ha van választásod két iskola között az egyik fél 8-kor kezdődik, a másik fél 9-kor (van ilyen alapítványi iskola), vagy tanuló csoport illetve szabad tanulás,  válaszd a későbbi kezdést. Jobban passzol az éjszakai baglyok által kedvelt ciklushoz. Ez leginkább a kamaszokra igaz.  Amennyiben kamaszod (és ez inkább igaz ugye Magyarországra) egy korán kezdő iskolába jár, sokkal rugalmasabbnak kell lenned a hétvégi sokáig alvással, hogy elegendő alváshoz jusson.

A bomlasztó magatartásokból származó beírások száma, és a lógások száma drasztikusan csökkent, mellette a teszt eredmények javultak.